Kunskap/

Varför är en strategi för sociala media så viktig?

2018-11-09

Jo, helt enkelt för att det är för viktigt för att slarvas bort. Statistiken talar sitt tydliga språk – hela 83% av svenskarna använder Sociala Medier idag enligt senaste undersökningen från IIS (Internetstiftelsen i Sverige) – Svenskarna och Internet 2018. Så gör medvetna val och mätbara insatser.

Låt mig förklara:

En bra strategi definierar hur din organisation ska använda sociala media och på vilket sätt dessa media ska användas för att uppnå sina kommunikationsmål. Självklart kan du välja att inte vara med i vissa av dessa media, men då är det ett aktivt val, inte ett förbiseende.

Du behöver inte krångla till det. På en grundläggande nivå är det några enkla punkter där ni beskriver vilka media som ni ska använda och målen med er närvaro och – OBS – hur ni ska kunna mäta dessa mål. Att finnas på sociala media utan en aning om hur det tas emot kan fungera, men då är det mer rysk roulette än strategi. Resultatet kan bli att ni lägger ut material utan tydligt syfte för er eller relevans för mottagaren. I värsta fall kan det till och med vara skadligt för varumärket för att ni sänder ut signal som ni inte kan/bör stå för eller som hjälper era konkurrenter.

Sociala media är heller ingen ingen ö. Arbetet här är en del i er kommunikation i alla era aktiva kanaler. Och skulle man kunna lägga ut alla inlägg på sociala media tillsammans med alla andra kommunikationsinsatser på samma bord, så måste denna samling måla samma bild av företaget eller organisationen. Tydliggör detta, så att strategin sedan kan användas som en kompass i ert fortsatta arbete. Åt vilket håll ska vi gå, och (som reality check) går vi åt rätt håll nu eller håller vi på att gå vilse?

Däremot är strategin inte en plan. Planen kommer sedan. Planen är resan sedan ni ritat kartan. Den kan komma att ändras vecka för vecka pga oförutsedda händelser eller för att det dyker upp nya möjligheter. Men strategin ligger fast.

Till sist vill jag lista några fler anledningar varför det är smart att titta närmare på hur ni jobbar med sociala media.

1. För att bygga en stark organisk närvaro

Den första anledningen till att du behöver en social media strategi är att det hjälper dig att bygga en stark, organisk (dvs ej betald) närvaro online.

Du kan planera inlägg i förväg och tidsinställa dem att publiceras när du vill. Det hjälper dig att hålla dig till sociala media-regeln nummer ett: Posta konsekvent. Den främsta orsaken till att ett företags konto ”stannar i växten” är att man postar innehåll för sällan eller för oregelbundet.

2. För att spara tid

Den andra fördelen med att skriva och hålla sig till en social media strategi är att det hjälper dig att spara tid – och vem vill inte ha mer tid?

Genom att samla dina inlägg, ha koll på hur och vart de ska publiceras gör att du slipper stirra på en blank skärm för att hitta på vad du ska posta – du kan istället spendera lite mer tid på andra uppgifter och analysera vad som faktiskt fungerar.

3. Se till att dina mål nås

Att ha en strategi för sociala media på plats kommer att se till att dina insatser blir mer fruktbara och arbetar för att stödja dina bredare affärsmål. En stor fördel jämfört med analoga media är att det hela tiden genereras data. Du kan hela tiden veta om det funkar eller inte.

Se bara till att du spårar det du faktiskt har nytta av och att du kan analysera detta på rätt sätt. Att posta är bara halva jobbet. Det är resultatet som är riktigt intressant.

4. Målgruppsanpassa

I sociala medier kan du rikta ditt innehåll mot målgruppen på detaljnivå. Skapa innehåll som din målgrupp attraheras av och agerar på.
Men för att det ska fungera måste du först definiera din målgrupp. Och här är det viktigt att tänka på att målgruppen i sociala medier kanske inte är exakt samma som offline eller i andra medier.

5. Lämna utrymme för kreativitet och skapa bättre innehåll

En strategi som stämmer överens med dina affärsmål gör det lättare att skapa innehåll. Då kan du också tillåta dig att bli kreativ vad gäller innehållet. Det finns ingen motsättning mellan att följa strategin och fånga din publik. Ta ut kompassriktningen och låt kreativiteten flöda.

Behöver du hjälp med din strategi eller att utforma innehåll i enligt med den: Kontakta oss så hjälper vi dig gärna!

Carin Elvhammar
076-209 55 31
carin.elvhammar@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?