Kunskap/

Tre sätt att kickstarta hösten efter Corona

2020-10-12

Vänta nu – EFTER Corona?

Nej precis. Om livet före semestern handlade om osäkerhet är handlar hösten snarare om det motsatta. Coronahotet försvann inte. Nu vet vi att vi får leva med detta ett bra tag framöver. Därför kan vi inte vänta längre med att ta tag i saker, som t ex att se till att kunderna ska upptäcka det du har att erbjuda. På nytt eller för första gången.

Mycket har förändrats för alltid pga pandemin. Folks mötesvanor till exempel. Digitala träffar som ofta setts som en nödlösning har blivit en självklar del av arbetsdagen och förmodligen kommer Zoom, Teams, Google Meet etc att vara förstahandsvalet för de flesta möten framöver, även efter corona.

Det digitala skiftet ställer också andra krav på företags marknadsföring. Att kunderna faktiskt kan göra nåt med den information de tar del av på hemsidan. Att du har koll på statistiken som genereras och en plan för hur du ska kunna använda den. Att dina presentationer är anpassade till digitala möten. Att du faktiskt kan VETA vilken del av din marknadsföring som fungerar och inte. Att oavsett vilka media du syns i ger det en entydig bild av företaget med en tydlig spets som väcker intresse.

Visst. Allt det där kan kännas övermäktigt. Speciellt i dessa tider när så mycket annat ställs på ända. Men hur var det nu, hur var det bästa sättet att äta upp en hel elefant? Jo en liten bit i taget.

Vi har valt ut tre små steg du kan börja med:

1. Plantera som Hitchcock

Denna demonregissör med över 50 filmer på sitt CV var en mästare på att skapa spänning och intresse. Han kallade själv knepet för ”MacGuffin”, den specifika detalj som väcker nyfikenhet och tar intrigen framåt och skapar handlingarna av rollfigurerna i berättelsen. Vad är din MacGuffin? Förmodligen har det att göra med er USP, men mer än så. Vad är det i ert företag som gör att produkten eller tjänsten talar till hjärtat och inte bara till hjärnan eller plånboken? Som skapar den där spänningen som gör att publiken (läs; kunden) måste få veta hur det går?

Hitchcock var också en mästare på att kombinera klassisk storytelling med smarta tekniska lösningar för att behålla publikens intresse. Det kan du också göra:

1. Hur tar du fram din MacGuffin? Även den mest erfarne producent behöver en regissör som plockar fram det mest intresseväckande för att fånga publiken (läs:kunden). Kombinationen av intern spetskompetens och ett fräscht utifrånperspektiv brukar göra susen. Låt oss visa dig hur.

2. Ta reda på vad kunden faktiskt tycker är intressant på din hemsida idag och var det brister. Google Analytics ger dig alla svar du behöver för att komma vidare – vi ger dig en kort introduktion så du kommer igång.

3. Lämna inget åt slumpen. Med retargeting, remarketing och andra tekniska lösningar kan du faktiskt följa med en bra bit på vägen även sedan kunden hittat dig och så öka chanserna till affär. Vi visar dig hur.

2. Från CEO till SEO

I den klassiska försäljningsskolan brukar man prata om ”30 knack, ett tack”, dvs att säljaren måste göra fotarbetet att bearbeta en viss mängd kunder för att få napp. Det som ofta glöms bort i denna matematiska språklek är att det dessutom gäller att nå rätt person. Ofta finns det flera personer i en organisation som behöver bearbetas för att en förfrågan eller en order ska bli verklighet.

Det är här sökmotorarbetet kan vara ett bra komplement. Istället för att förlita sig på att du kan nå ut till tillräckligt många (och tillräckligt rätt personer), kan du se till att de hittar dig! Idag finns det verktyg som ger dig svar på vad dina kunder faktiskt söker efter på Google, Bing och andra sökmotorer, och vilka ord de använder. Genom att analysera detta, och hur dina konkurrenter uttrycker sig för att nå samma målgrupp kan du optimera innehållet och se till att kunderna kommer till dig istället för att du ska jaga dem. Ibland handlar det mest om att göra små justeringar. Ibland om att våga ta ett nytt steg i hur ni uttrycker er. Låt oss hjälpa dig i det arbetet.

3. Ge d-handel en chans

Jo, även dina produkter går att sälja via e-handel. Och jo, det finns sätt att påbörja denna resa mot direktförsäljning utan att reta gallfeber på återförsäljare. Men framför allt är det viktigt att börja redan nu – med steg som kommer att hjälpa dig att bli tydligare och attraktivare för de som besöker din hemsida. Detta mellansteg – som vi här kallar bokstaven före e-handel – handlar om att produktifiera ditt erbjudande. Att göra det lätt att hitta dina produkter och tjänster, tydliggöra exakt vad man kan köpa och förklara var man kan hitta det man vill ha. Vad ska besökaren veta, tycka och göra? Är det solklart på din nuvarande hemsida eller har ni (bara) massor med information och hoppas att kunden ska hitta rätt?

Denna produktifiering är också goda nyheter för din tid. Om hemsidan inte ger svaren så lämnar kunden antingen sajten, och ni går miste om affären, eller ringer er och frågar om allt, telefonsamtal som snabbt äter upp din arbetsdag. De som gjort sin hemläxa får mer tid över att bearbeta kunder som är nära avslut. Låt oss visa dig hur

Det var tre förslag för att kickstarta hösten. Du kan inte påskynda framtagningen av coronavaccin eller påverka när pandemin är över och livet återgår till det normala. Men du kan ta viktiga steg för att ge dina affärer ett bättre immunförsvar och hitta nya vägar att öka din försäljning. Gör det. Redan idag.

Låt TR hjälpa dig.

Nils Arvidsson
070-573 19 67
nils.arvidsson@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?