Kunskap/

Hemsidan är ditt viktigaste verktyg. Här är varför.

2019-06-18

Har ditt företag en hemsida? Har påven en konstig mössa? Självklart har alla som bedriver affärsverksamhet en sida på nätet. Det är till hemsidan man vänder sig för att hitta kontaktinformation eller för att snabbt kunna bilda sig en uppfattning om ett företag och dess erbjudanden. Men hemsidan har på senare tid blivit ännu viktigare än så, och här är anledningen.

Den digitala utvecklingen har gjort att beteendet kring köpprocesser och informationskällor förändrats radikalt. Amerikanska undersökningar inom B2B visar att hela 74% av researcharbetet inför ett köp görs på nätet. Och hela 93% föredrar att genomföra köpet online, förutsatt att man vet vad man ska ha. Det här visar tydligt att köpare föredrar att sitta kvar framför datorn för att både inhämta information och genomföra köp, om det är möjligt. Den här utvecklingen har också gjort att annonsering på nätet ökat markant och står nu för mer än hälften av alla mediainvesteringar totalt.

Konsekvensen av den här utvecklingen är att företagens närvaro och konkurrenskraft på nätet på sikt blir en fråga om överlevnad. Och om annonsering och annan kommunikation sker online blir förstås hemsidan i de flesta fall navet för all kommunikation. Det är till hemsidan man hänvisas och det är dit man hamnar om man klickar på en annons, på till exempel Facebook.

Vilket jobb vill du att hemsidan ska göra?

Hemsidan är en del i en händelsekedja, från att köparen fått kännedom om ditt erbjudande till ett genomfört köp och en nöjd kund. Hemsidans uppgift i den kedjan är oftast att fånga upp ett intresse eller informationsbehov och att sen förvandla det till preferens för just ditt varumärke eller produkt. Därför är det viktigt att kartlägga besökarens process, dvs kundresan. Om anledningen till att de hamnar på din hemsida är att de vill ha svar på specifika frågor som produktegenskaper, tillgänglighet eller pris är det förmodligen en dålig idé att dölja den informationen i en snårskog av skrytsam reklam.

Här är några enkla tips för planering av din hemsida:

1. Sätt upp målsättningar för din marknadsföring på nätet. Vad ska den ge i form av ökad kännedom, preferens och nya kunder. Det är bara tydliga målsättningar som kan avgöra vilken ambitionsnivå du ska ha.

2. Optimera kundupplevelsen. Lär känna målgruppen och kartlägg kundresan. Genom olika kanaler når du kunden bäst? Vilka förkunskaper har de och hur kan du bäst tillgodose deras informationsbehov när de kommer till din hemsida?

3. Skapa tydliga konkurrensfördelar. Vilka jämfört du med och hur kan skapa ett bättre erbjudande? Ofta kan till exempel tydlig information om frakter eller garantier vara en lika stark konkurrensfördel som ett lägre pris. Eller snygga och inspirerande bilder för den delen.

4. Underlätta konvertering. Sänk trösklarna för olika typer av konvertering. Det ska vara enkelt att ta kontakt, ställa en fråga eller skicka en offertförfrågan och inte minst – genomföra ett köp. Att få besökaren att visa intresse och lämna sin epostadress är ett bra sätt att förvandla en anonym besökare till ett lead.

5. Framtidssäkra och optimera hemsidan tekniskt. Nästan vem som helst kan bygga hemsidor utan större problem. Men att bygga hemsidan så att den hittas av Googles sökmotorer, att den blir enkel att uppdatera, att den blir säker mot intrång och att den fungerar lika bra om fem år. Det kräver att man vet vad man gör.

Om hemsidan blir viktigare för din marknadsföring, se till att planera och bygga den på ett sätt som stödjer dina mål, gör rätt jobb i ditt marknadsföringsarbete och funkar stabilt utan störningar. TR kan hjälpa dig i den processen med rådgivning, design, innehåll och handfast utveckling. Och vi lovar att du får kvalitet för pengarna. Läs mer om digital marknadsföring här och vad vi kan gör för dig. Eller hör av dig så kan vi berätta mer.

Nils Arvidsson
070-573 19 67
nils.arvidsson@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?