Kunskap/

En lång rubrik ökar chanserna att du läser den här långa texten

2018-01-19

Att du har kommit hit och läser det här kan betyda att du intresserats av den långa rubriken. Men det kan också vara ett resultat av att det här är en ganska lång text. Något som Google verkligen gillar.

Det där var textens första meningar och eftersom du just nu läser vidare så är det de och rubriken som har fått dig att läsa vidare. För efter rubriken är det nämligen inledningen som är avgörande för om du kommer att fortsätta att umgås med min text.

Rubriken måste säga mer

På nätet har vi inte chansen att skapa överblick över innehållet och därför måste rubriken säga mer än vad den gör i tryckt material. Rubriken är också det som syns i Googles träfflista och redan där vill läsaren veta vad länken innehåller. Innehållet i rubriken måste givetvis även ha täckning i texten. För många är det ytterst irriterande att lockas till läsning av en rubrik som sedan inte följs upp på rätt sätt i texten.

Men hur lång ska den vara?

Exakt hur lång en rubrik på webben ska vara är svårt att säga. Det viktiga är att den är tydlig, lockar till läsning och har täckning i texten. Men i valet mellan en kort rubrik där man inte får med det viktiga och en längre rubrik är valet den långa. Tänk också på att de första orden i rubriken är viktiga där gärna sökord kan få plats. En annan faktor att tänka på är att om den är under 55-60 tecken så syns hela i Googles träfflista.

Google älskar långa texter …

En annan möjlig anledning till att du hittat den här texten är att Google älskar långa texter. Ju längre desto bättre faktiskt. Då får sökmotorn massor av sökord, synonymer och sammanhang att leta runt i och chanserna ökar då att min text hamnar högre upp i träfflistan.

… men de flesta bara skannar

Många människor tenderar att skanna av sidan, scrollar lite snabbt ner och upp när de klickat in på en text. Då är det viktigt att ge läsaren många ingångar som lockar till läsning. Skriv texten i flera stycken och börja på nytt stycke när en ny tanke inleds. Mellanrubriker är alltid en stor hjälp för läsaren och det kan nästan inte bli för många i en lång text.

Hjälp läsaren på traven

När man skriver långt måste man också hjälpa läsaren lite på traven. Därför är dispositionen av textens innehåll också viktig. Börja alltid med det viktigaste och låt bakgrunden och detaljerna komma senare. Många gånger känns det som att slutsatsen eller analysen måste sättas i en kontext innan den presenteras. Glöm det. Kom till saken direkt.

Trenden verkar hålla i sig

Prioriteringen av allt längre texter är något som verkar fortsätta. Åtminstone när det gäller blogginlägg och artiklar. En undersökning från Orbit Media (länk till undersökningen) bland 1400 bloggare visar att texterna fortsätter att öka i längd. Snittet i undersökningen 2017 är över 1100 ord per inlägg, men inlägg på 2000 ord och över är inte ovanligt.

Så var inte rädd för att skriva långt på webben. Men skriv inte långt för att Google gillar det. Skriv så länge du har något intressant och relevant att förmedla. Den här gången landade jag på 554 ord.

Roger Wikström
070-638 93 98
roger.wikstrom@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?