Kunskap/

Därför måste ni ha en responsiv webbplats!

2018-01-09

Innan smartphones

Man kan bygga en webbplats på många olika sätt… Innan eran med smartphones gick skärmutvecklingen generellt sett bara åt ett håll: Skärmarna (och skärmupplösningen) blev större och större. Därför är det inte så konstigt att man, när man designade en webbplats, helt enkelt valde en rambredd som man visste att majoriteten av besökarna rymde på sin nuvarande skärm. Framtida skärmar skulle antagligen bara bli större och det var inget problem ansåg man.

Mot slutet av den här perioden började det faktiskt dyka upp webbplatser som tog hänsyn till att besökaren inte alltid använde webbläsaren i fullskärmsläge (”Liquid-” samt ”Fluid-design” var två vanliga begrepp). Men trots att man började ta hänsyn till att besökarna inte alltid hade helskärmsläge fungerade webbplatserna dåligt när webbläsarfönstret blev för smalt.

Mobila användare

Det blir sällan som man tänkt sig. Efter att Apple släppte sin första iPhone 2007 har fler och fler smarta devices med inbyggda webbläsare dykt upp. Följden blev att antagandet som gjordes i början av 2000-talet var fel. Skärmarna blev inte större och större och sättet människor använder internet på idag ser helt annorlunda ut.

Hur skulle man då möta denna nya skara användare som besökte webbplatser från en helt annan plats än bakom sin stora skärm på sitt skrivbord?
Många valde att inte göra någonting. För tack och lov var webbläsarna på dessa nya enheter oftast så smarta att webbplatserna fungerade ändå. Man visade helt enkelt bara en utzoomad vy av webbplatsen och lät besökaren zooma in vid behov.

Men det fanns de som tidigt såg potentialen i denna nya användargrupp. Statistiken visade nämligen att de ”mobila användarna” ökade stadigt och om man bara kunde hitta ett sätt att presentera sitt eget budskap bättre än sina konkurrenter för de ”mobila användarna” fanns det mycket att vinna.

I början av 2010 myntade Ethan Marcotte begreppet ”Responsive web design” med sin artikel på ”A list apart” och det blev startskottet för en ny typ av webbplatser som anpassade sitt budskap och sin design efter besökarens villkor.

Responsiv webbdesign 2018

Den direkta konkurrensfördelen som man ursprungligen fick av att göra sin webbplats responsiv finns inte längre. Idag är de flesta webbplatser mer eller mindre responsiva. Skulle ni mot förmodan fortfarande inte ha en responsiv webbplats är det förmodligen mycket väl befogat. Det kanske är så att ni enbart har besökare som sitter bakom stora skrivbordsskärmar? Eller?

Nej, om sanningen ska fram så finns det ju ingen anledning att inte ha en responsiv webb idag. Om ni inte har en responsiv webbplats samtidigt som alla era konkurrenter har det är det hög tid att göra en uppdatering. Då handlar det om att jämna ut spelfältet så att ni är med och tävlar på samma villkor som dina konkurrenter. Och för er som har en responsiv webbplats finns det garanterat saker som går att förbättra. Jag lovar. Vi på TR hjälper dig gärna!

Kristofer Westling
070-288 23 42
kristofer.westling@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?