Kunskap/

Annonsering på nätet - gyllene möjligheter eller lurendrejeri?

2019-06-18

Slösar du bort en massa tid och pengar på annonssäljare, med känslan av att aldrig riktigt veta vilket resultat det ger?

Känner du igen dig. Då är du inte ensam. De flesta företagsledare tycker att det är jobbigt med annonssäljare? Många känner dessutom en stor osäkerhet kring hur man ska använda sina pengar rätt när det gäller marknadsföring och reklam och det är svårt att avgöra vad som faktiskt kommer att ge resultat på sista raden.

Marknadsföring – en svag punkt

De flesta företagsledare anser att marknadsföring är en viktig framgångsfaktor. Men ska man vara riktigt ärlig så är det för många ett dåligt samvete. Det finns andra saker som man behärskar betydligt bättre och som därför är lättare att prioritera. Att på det sättet göra marknadsföringen till din svaga punkt gör dig till ett lätt byte för mediasäljare och oseriösa konsulter. Och värre är att du missar de möjligheter till smart och effektiv marknadsföring som faktiskt finns.

Överlista konkurrenterna, överrösta dem inte

Se till att du har tillgång till en riktigt bra och opartisk rådgivare om hur du jobbar effektivast med din marknadsföring. Det finns oftast mycket bättre metoder för att överlista konkurrenter och öka sina marknadsandelar än genom att enbart köpa annonser. Till exempel visar undersökningar att rätt typ av varumärkesarbete inte bara ökar försäljningen utan även dina kunders betalningsvillighet. Men faktum är att digitaliseringen har skapat många nya kostnadseffektiva metoder att nå ut med ditt budskap. Det gäller bara att veta vilka metoder som är bäst för just dig. Det finns också många nya möjligheter att förutse och följa upp resultatet av olika insatser. Reklam och marknadsföring behöver inte vara ett lotteri, utan man bör kunna räkna på alla åtgärder i förväg. Precis som med vilken investering som helst i verksamheten.

Tre goda råd

För att lyckas med marknadsföring på nätet behöver du ha koll på fyra saker:

1. Lär känna din målgrupp.

Vilka är de? Vilka påverkar köpbeslut? Vilka medievanor har de? Svaren på de frågorna hjälper dig förstå vilka kanaler som fungerar mest effektivt. Det är till exempel inte säkert att annonsering i sociala media fungerar just i ditt fall. Eller tvärt om, att annonsering i dagspress eller fackpress syns tillräckligt av din målgrupp.

2. Välj budskap efter sammanhang/kanal och målgrupp.

Bläddrar målgruppen i en branschtidning på jobbet eller ligger personen i soffan framför TV:n och kollar Facebook? Sammanhanget avgör hur du kan bryta igenom bruset och budskapet måste träffa rätt mot den valda målgruppen.

3. Se annonseringen som en del i en händelsekedja. För att lyckas med annonseringen krävs att du kan ta hand om den trafik och de leads som annonseringen skapar. Har du en bra hemsida eller landningssida som tar hand om de som klickar och visar intresse? Fångar upp dessa på något sätt via konvertering på din hemsida, dvs köp eller intresseanmälan i någon form?

4. Ställ krav på ordentlig effektmätning.

När man annonserar på nätet är det enkelt att få fram rapporter på hur många som klickat på din annons. Vad som är ännu viktigare är vad som hände sen. Om de länkas till din hemsida, hur lång tid tillbringade dom där och vilka sidor besökte dom. Finns det möjlighet till konvertering på din hemsida vill du veta om de gjorde något sådant under besöket. Med lite planering är det faktiskt ganska enkelt att få fram det egentliga, slutliga resultatet av din annonsering – i kronor och ören.

En vägvisare i djungeln

TR erbjuder kompetent och opartisk vägledning i varumärkes- och marknadsföringsfrågor i det nya medialandskapet. Vägledning som ger dig en långsiktig strategi och plan för kostnadseffektiv marknadskommunikation. En bra plan som gör att du slipper känna osäkerhet i dagliga erbjudanden och beslut. Och kanske bäst av allt – du behöver du inte prata med en enda annonssäljare längre. Dem kan du hänvisa till oss.
Här kan du läsa mer om onlinemarknadsföring och hur vi kan hjälpa dig. Hör av dej så bokar vi ett förutsättningslöst möte. Och vi lovar – för en gångs skull kommer det inte vara bortkastad tid.

”…Slösar du bort en massa tid och pengar på annonssäljare, med känslan av att aldrig riktigt veta vilket resultat det ger?
Många känner en stor osäkerhet kring hur man ska använda sina pengar rätt när det gäller marknadsföring och reklam och det är svårt att avgöra vad som faktiskt kommer att ge resultat på sista raden….”

Mikael Pettersson
070-569 27 02
mikael.pettersson@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?