Identitet och design/

Öka din visuella konkurrenskraft

Grafisk design och visuell identitet handlar inte bara om att skaffa sig en vacker fasad. Visserligen kan genomtänkt och professionellt utförd design öka din attraktionskraft, men det finns det finns fler affärsmässiga fördelar. Fördelar som kan bli avgörande för både försäljning och varumärke.

En visuell identitet med en unik logotyp som det centrala, gör din produkt eller ditt företag lätt att känna igen och skilja ifrån konkurrenterna. I hårt konkurrensutsatta sammanhang som i annonsering, på mässor eller i butikshyllan blir synlighet och en tydlig identitet helt avgörande. En konsekvent och enhetlig visuell upplevelse inger förtroende och förstärker känslan av professionalitet.

I takt med att visuella gränssnitt får en allt större roll i samspelet mellan varumärken, produkter och användare, växer betydelsen av design som konkurrensmedel. Vi ser visuell design som en naturlig del av innovationsarbete och affärsutveckling och vi vet hur design kan ge dig det försprång du förtjänar.

Corporate Identity

TR har mer än 50 års erfarenhet av designarbete av allt från företagsprofiler (Corporate Identity) till produktion av logotyper, kontorstryck, säljstöd, trycksaker, användargränssnitt, webb etc. Jo, allt hänger ihop. En ny grafisk kostym kan också användas för att markera en nystart eller en förändring i ett företag, och ny design för marknadsföringsmaterial och förpackningar kan väcka nyfikenhet eller ge ny glöd åt en produkt när intresset börjat falna.

Grafiska riktlinjer och mallar gör också det interna arbetet mycket lättare. Vi utvecklar hjälpmedel för att kvalitetssäkra produktion av marknadsmaterial, oavsett om jobbet utförs inhouse eller av extern partner. Du och dina kollegor slipper uppfinna hjulet varje gång, produktionen av material blir mer kostnadseffektiv och dina kunder hittar dig lättare eftersom du har en enhetlig och tydlig design.

Vi kan visa en rad exempel. Men kanske ännu intressantare: Ta ett förutsättningslöst samtal om hur design kan öka din konkurrenskraft.

Office
Office Sverige AB är en kedja av företag inom kontorsteknik. Kedjan genomgick en omfattande förändringsprocess där man renodlade sin verksamhet för att göra sitt erbjudande enklare och mer anpassat till sina kunders behov. Under devisen ”En kontakt – alla möjligheter” utformades en ny visuell identitet och en ny budskapsstrategi.

Norrlandsvilt
Norrlandsvilt är det nya resultatet av en passion och över 40 års erfarenhet från vilt- och köttbranschen. Man säljer viltkött från Norrland med ledord som hållbarhet, sårbarhet och kvalitet. I utvecklingen av ett nytt varumärke inom livsmedelshandel är ett unikt visuellt uttryck avgörande. Både för snabb igenkänning och för positionering gentemot konkurrenter. Håll utkik i matbutikerna. Kanske får du smak för vilt.

VTT
Hur förenar man två företagskulturer under ett nytt namn? När två etablerade verkstadsindustrier, Vetab och Teamteknik, skulle slås ihop uppstod en namnfråga. Med TR:s hjälp utforskade vi olika vägval och landade i en förkortning av de båda namnen – VTT. En ny symbol som är baserad på de tre bokstavsformerna fick illustrera innovation och teknisk problemlösning. Med andra ord företagets spetskompetens.

Rototilt
Rototilt är det världsledande varumärket inom tiltrotatorer för entreprenadmaskiner. Företaget Indexator Rototilt Systems bytte 2015 namn till Rototilt Group AB. Ett namnbyte som också blev en del av en kraftfull framtidssatsning som krävde en helt ny kostym – både visuellt och kommunikationsstrategiskt. Uppdraget omfattade bland annat varumärkesstrategi, logotyp och riktlinjer för tonalitet och visuellt uttryck. Allt dokumenterat i en 100% digital varumärkesmanual.

Grit media
När våra kollegor på nystartade Grit media behövde hjälp med sitt visuella yttre vände man sig till TR. Eftersom företaget är verksamt i frontlinjen av onlinemarknadsföring och digitala media, ville man att logotyp och andra grafiska kännetecken skulle förmedla den bilden. TR utformade logotyp och en visuell verktygslåda med färger, typsnitt och mönster för användning i olika sammanhang. Och jo, precis – inte bara digitala.

Nils Arvidsson
070-573 19 67
nils.arvidsson@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?