Case/

Citykompaniet

Case/

Citykompaniet

Med knappt 20 år på nacken blev det dags för Skellefteås största och mest centrala köpcentrum att förnya sin fysiska miljö och sin visuella identitet. Köpcentrum ser ofta i stort sett likadana ut oavsett vilken stad man råkar befinna sig. Därför ville Citykompaniet nu tydligare betona sin lokala och välkomnande egenart och samtidigt skapa en känsla av modern och sober vardagslyx.

Kvinna håller i mörkblå CK-påse

I nära samarbete med uppdragsgivare och Tyréns arkitekter utvecklade TR en ny visuell identitet som går hand i hand med lokalens nya gestaltning. Guld och mässing används genomgående som kännetecknande färg/material mot en bakgrund av mer neutrala och naturnära toner. Typografi och grafik bidrar till en sober och nutida känsla med en gnutta ”Gatsby”.

Förutom den minimalistiska logotypen utvecklades ett speciellt typsnitt, illustrationer, ett grafiskt mönster och ett skyltprogram för köpcentrat och det nybyggda parkeringshuset.

Urval av annonser och affischer
CK i mobilen
Exempel på CK:s typsnitt