Strategi/

Varumärkes­strategi

Tillbaka till Strategi

Hur värdefullt ditt varumärke är beror helt på vad andra tycker om det. Precis så enkelt – och så läskigt – är det.

Du kan bestämma dig för att stärka ditt varumärke, men det är först när marknaden/omvärlden ändrar sin åsikt som värdet ökar. Det handlar nämligen om andras förväntningar.

Oavsett om det är en produkt, en tjänst eller ett företag är marknadsföringens naturlagar desamma. Du kan lägga ner själ, hjärta och hela årets budget på en produkt, men det är först när marknaden har rätt uppfattning om produkten som den får ett värde. Uppsidan med detta är att din varumärkesstrategi kan fungera som en förstärkare. Ett starkt varumärke håller vad det lovar, men är också mycket mindre priskänsligt och det skapar en hälsosam lönsamhet. Marginalerna ökar. Konkurrenterna kroknar.

Strategisk kommunikation

Ofta tar varumärkesstrategin avstamp i ett nuläge (baserad på en marknadsundersökning) och en målbild. Sedan vidtar arbetet med att rita kartan mellan start och mål. Ibland handlar det om att tydliggöra redan befintliga fördelar. Ibland handlar det om att välja väg – eller välja bort möjligheter som gör varumärket otydligt eller ger en felaktig bild. Ibland handlar det om att utveckla produkten eller tjänsten för att kunden ska kunna få rätt uppfattning. Oavsett vägval för strategin så handlar det om att våga. Våga bestämma sig för en tydlig färdriktning och sedan hålla kursen stadig genom en tydlig, särskiljande och strategisk kommunikation. För detta krävs mod och uthållighet. Men belöningen kan bli stor och varaktig. Vi visar dig hur.

Nils Arvidsson
070-573 19 67
nils.arvidsson@tr.se

Kontakta oss

Våra tjänster

Strategi

Rätt väg framåt för din kommunikation

Digital marknadsföring

Så använder du dina digitala och sociala kanaler

Marknadsföring

Starka koncept och budskap som når ut, in och fram

Hemsida

Nästa viktiga steg för din webbplats

Film

Rörliga media ger bättre resultat

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?