Kunskap/

Ytterst ytligt, djupt mänskligt

2017-03-17

Kraven på bilder blir hårdare

De senaste åren har inneburit en revolution för foton på internet. Ta t.ex. de 600 miljoner aktiva användare av Instagram som delar bilder och videos. Eller den bilddrivna idé-och-inspirationssajten Pinterest som expanderar dagligen. Och med användarna följer såklart företagen. Det gäller ju att hålla sig närvarade i målgruppens intressesfär. Media-och-kommunikationsföretagen är ännu starkast i sin närvaro men allt fler branscher ser det som en naturlig del av sin strategi för sociala media. Men det är inte bara möjligheterna som ökar. Fotografier är inte längre information. Fotografier är image. Kraven för vilken typ av bildmaterial som sprids på internet har förändrats. Kvalitetsribban har höjts och även riskerna ökar. När man funderar på det är det självklart – det visuella intrycket måste ge företaget, produkten eller tjänsten rättvisa. Låt mig förklara:

Skönhet ligger i betraktarens öga

Så lyder ett gammalt ordspråk. Det har aldrig varit så sant som nu. Eller egentligen har skönhet inte med saken att göra – snarare rör det sig om det vidare begreppet intryck. I det stora handlar det om effekten av den digitala tidsåldern, dess avancerade teknik och världsomspännande kommunikation. Om djupt mänskliga egenskaper som bekräftelsebehov och kognitiv förmåga. Men i det lilla handlar det om att det finns en kamera på mobilen.

Vi har alla en viss hygien när det gäller vår egen lins.

Du känner säkert igen det.”Nej, asså jag ser ju helt knäpp ut – den där får du ta bort!”. Och visst, ett nytt kort blir taget (kanske med filter om det fångar stämningen bättre). Mindre spontant, lite mer tillrättalagt. Lite censurerat, lite historieförvanskat. Och för varje klick blir dåtiden lite mer osann men utan att fördenskull bli mer lögnaktig. Det intressanta är att vi inte gör det för att vi älskar att luras och förfalska. Nej vi gör det helt enkelt för att vi kan och för att andra vet att vi kan. Kraven på bildkvalitet har förändrats och ju förr man inser det desto bättre.

Kejsaren är naken!

De allra flesta har – precis som du och jag – genomskådat bluffen och sett att kejsaren egentligen är naken. Man antar att fotot man ser är tillrättalagt och arrangerat. Men det är väl bra eller hur – alltså att folk har fattat?
Kanske behöver man inte anstränga sig så hårt för att få den där läckra bilden om folk ändå förutsätter att den är fejk? Problemet är att själva antagandet ställer andra krav på avsändaren – en bild blir per automatik bedömd som den bästa i en lång serie. Vi förväntas alltså presentera det bästa vi har. Oavsett din ursprungliga ambitionsnivå tolkas ditt produktfoto som det bästa du kan åstadkomma. Man bedömer alltså i allt större utsträckning boken efter omslaget. Och det visuella intrycket smittar av sig. Känns fotot slarvigt är företaget slarvigt. Ytligt men sant. Just därför behöver man anstränga sig.

Men det finns också en annan följd

Att vi numera är vana den tillrättalagda bilden gör oss också proffs på att avslöja det som är oäkta, och oäkthet sänker förtroendet – något som du också säkert känner igen: överproffsiga bilder. Tänk ”grånade affärsmän i kostym skakar hand”, ”Skrattande kvinna håller i fräsch sallad” eller ”Team av unga, djärva karriärister står med armarna i kors” . Foton som helt enkelt inte känns trovärdiga. Och den känslan kopplas till företaget, produkten och tjänsten. Visuellt intryck smittar.

En balansakt

Det är lätt att bli raljant och om någon av er valt liknande bilder ber jag om ursäkt. Jag förstår svårigheten – däri ligger själva balansakten i kommunikation. Men om ovan nämnda exempel är fel, vad är då rätt? Jag tror att du anat svaret: det som funkar är genomplanerade foton som känns oplanerade och spontana. Och det handlar inte om att ljuga eller förställa sig. Det handlar om att ge företaget, produkten eller tjänsten rättvisa och att presentera sig så bra som man faktiskt är. Det visuella intrycket ska leva upp till företagets löfte och vice versa. Man måste ge målgruppen en sanningsenlig bild av både nuläget och visionen. Det kan låta flummigt, men precis så bygger man trovärdighet och varumärke. Hör av dig om du vill veta mer om hur man går tillväga.

Albin Ehnmark
0910-73 22 17
albin.ehnmark@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?