Kunskap/

Vilken halva fungerar?

2017-03-15

Du har säkert hört uttrycket, ”hälften av all marknadsföring är bortkastad, det gäller bara att vet vilken hälft.”

Lite förvånande är kanske att uttrycket myntades för över 100 år sen – av John Wanamaker, mannen som införde prislappen på varor (för att kunderna skulle vara trygga med att de behandlades lika av expediterna) och grundade det varuhus som till slut blev till Macys.

Borde vi inte ha kommit längre? Jag menar om det är två hälfter marknadsföring man kan välja mellan, så borde vi för länge sen ha listat ut vilken som var den lönsamma? Jo, kanske. Om världen runtomkring oss var statisk och förutsägbar, vill säga. Men saker och ting förändras. Allt snabbare dessutom. Det ser man enklast om man tittar bakåt. Några av de mest utskrattade citaten kommer från kloka människor som försökt göra en logisk bedömning av hur snabbt eller långt utvecklingen ska gå:

”Det totala behovet av datorer på världsmarknaden tror jag kommer att vara ungefär fem stycken”
Thomas Watson, IBM 1943

”

Inom tio år så är kärnkraftsdrivna dammsugare en verklighet”
Alex Lewyt, Lewyt Vacuum Company, 1955



”Om två år kommer detta med skräppost att vara löst”
Bill Gates, Microsoft, 2004

Det är lätt att skaka på huvudet. Men hand upp den som själv vågar komma med en förutsägelse för nästa årtionde. Vi kan veta bakåt, men bara gissa framåt. Samtidigt finns det hopp. Jag vågar påstå att vi aldrig tidigare har varit närmare sanningen än just nu. En av anledningarna är att ett av de områden som genomgår den största metamorfosen är just medialandskapet.

Men nya kanaler och nya sätt att mäta ökar marknadsföringsmöjligheterna dramatiskt. Nu kan vi veta vem som sett vad, varifrån denne läsare kom, hur länge hen stannade och vad som hände sen. Nu är det inte vad som är MÖJLIGT som begränsar, utan vad som är integritetsmässigt rätt. Konsumenterna är också mycket mer öppna med sina mediavanor. (Hand upp om du nån gång de senaste dagarna klickat OK på en cookie-notis från en webbsida.

Så om John Wanamaker hade levt 2016 hade han kanske istället sagt:
”Hälften av all marknadsföring är bortkastad alldeles i onödan, och jag vet vilken…”

Resultaten är viktiga. Jätteviktiga. Alldeles för länge har många ansett att marknadsföring är något man gör om man har råd, eller möjligtvis om man är tillräckligt desperat. Men det gäller istället att arbeta mellan dessa ytterligheter. Där man skapar varaktiga hävstångseffekter och mäter så man med säkerhet vet vad som fungerar.

Så sluta följa John. Gå från att vara en Wanamaker till att bli en Gonnamaker.

Roger Wikström
070-638 93 98
roger.wikstrom@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?