Kunskap/

Storytelling skapar känslor

2017-03-19

Storytelling är på intet sätt något nytt trots att det lite av ett buzzword. Enkelt uttryckt handlar storytelling såklart om att berätta något. Att man med berättande förmedlar ett budskap eller att man för vidare kunskap. Det har man gjort i alla tider.

Men det man nu menar med storytelling är att det fungerar som en metod inom marknadsföring. En metod som kan användas på flera olika sätt. För att sälja en produkt eller tjänst, för att informera eller för att stärka ett varumärke.

Vad är det då som gör att storytelling fungerar? Jo, det är något så basalt som våra känslor. I berättandet finns nämligen en genuin kraft som väcker känslor, skapar engagemang och gemenskap.

Den som söker information ser snabbt att det finns mycket forskning som visar hur våra hjärnor reagerar när man hör eller ser en berättelse.
Ett exempel är Uri Hasson, forskare vid Princeton i USA, som genomförde ett experiment där han mätte hjärnaktiviteten hos en berättare för att sedan mäta hjärnaktiviteten hos fem personer som lyssnade på berättelsen.
Det visade sig då att berättandet är en gemensam aktivitet. Att samma områden, bland annat det för känslor, aktiverades vid samma tillfällen i både berättarens och lyssnarnas hjärnor. Ett mönster som också påverkade förståelsen positivt. Man skapar helt enkelt en känslomässig koppling.

Med en bra historia berättad på ett personligt sätt kan man alltså påverka mottagarens känslor. Det faktumet borde innebära att storytelling med rörlig bild har ännu större påverkan eftersom många hävdar att hjärnan har lättare att ta till sig visuell information och att bilder skapar känslor i ännu högre gard än text och tal. Och så är det. Storytelling med film ger unika möjligheter att berätta en historia med tal, text, musik, bilder, symboler etc.

Om man det känns knepigt att komma igång med berättandet kan en genväg vara att använda sig av arketyper. Det är ett vanligt grepp i berättande och när man tänker efter så bygger många böcker och filmer på arketyper som exempelvis hjälten, legenden, vinnaren eller rebellen.

Vi har i alla tider samlats kring berättelser. Runt elden, vid fotogenlampan och TV. Nu är blickarna riktade mot våra skärmar. Alla har berättelser att berätta.

Två goda exempel:

Zeta
Airbnb

Nils Arvidsson
070-573 19 67
nils.arvidsson@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?