Kunskap/

Så lyckas du med digital marknads­föring

2017-03-19

I grunden skiljer sig inte digital marknadsföring mot den fysiska (analoga, traditionella, gammelmedia, kärt barn har många namn). Det handlar om att nå fram med ett budskap som är intressant för mottagaren för att få en önskad effekt.

Däremot har den digitala världen så många fler händelsesteg som är viktiga att veta om och använda sig av. Istället för att bara skicka iväg ett budskap och hoppas man får svar, så är det nu möjligt att följa budskapets väg och mottagarens respons in i minsta detalj. Man kan se, mäta och veta istället för att blunda, gissa och hoppas. Därför, nöj dig inte med att ditt företag HAR en hemsida. Webbplatsen ska antingen hjälpa dig att spara eller tjäna pengar.

Tre korta exempel:

Sökindex

Google har meddelat att man kommer att separera sitt sökindex i ett desktop-index och ett mobil-index, där det mobila kommer att uppdateras snabbare och oftare. Det betyder att Google kommer rankar hemsidor olika beroende på om den som söker använder en mobil eller dator. Idag finns internet i fickan, inte på skrivbordet. Det gör det ännu viktigare att din hemsida är responsiv (dvs att innehållet har förmågan att flöda om för att passa alla skärmstorlekar).

RankBrain

Google att en inlärningsteknik, RankBrain, som är den tredje viktigaste rankingsignalen. Det handlar om ett system för maskininlärning som gör det möjligt för Google att bättre förstå intentionen i sökningar och skriven text på webben. RankBrain innebär att det blir viktigare att skriva fördjupande längre texter med sammanhang. Korta texter som fokuserar på några nyckelord fungerar allt sämre i sökresultaten. Det går inte att lura sökmotorn, välskrivet innehåll och relevanta sammanhang betalar sig.

Marketing Automation

Marketing Automation kallas en teknik där man använder olika programvaror för att effektivisera sin marknadsföring och underlätta sin leadshantering på ett kostnadseffektivt sätt. I USA är detta vardagsmat. I Sverige har vi börjat nosa på det först nu.

Med Marketing Automation kan du fånga in och vårda dina potentiella kunder tills de är redo för köp. Systemet följer och analyserar besökarens elektroniska fotspår. Med dessa verktyg kan du enkelt bygga förtroende och ge rätt information för att kunden ska bli redo för köp. Av din säljare eller direkt på webben.

Sofia Stighäll
0910-73 22 00
info@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?