Kunskap/

Mässor är kommunikation i koncentrat

2017-03-21

På mässor är allt samlat på ett ställe. Alla konkurrenter är på plats och pockar på uppmärksamheten. Om du eller de lyckas, avgör besökarna. Resultatet blir tydligt, obarmhärtigt tydligt.

Men vad är då hemligheten? Hur ska man göra för att lyckas? Självklart finns det inte bara ett recept. Däremot tror jag att alla framgångsrika koncept har vissa ingredienser:

Börja i tid: Det tar tid att göra ett bra intryck på en mässa. Planeringstid, tid att ta fram rätt budskap, tid att göra verklighet av alla idéer. Den naturlagen gäller alla, oavsett storlek och erfarenhet. Börjar du för sent kommer din monter att vara byggd av kompromisser, så är det bara. Har du nyss varit på en mässa så utnyttja det – börja nästa års deltagande redan nu med att ärligt utvärdera årets insats, innan du glömmer.

Vad är konceptet? Vad vill du att besökarna ska säga efter att de varit i din monter? Alltså inte bara allmänt utan specifikt – när de berättar om mässan för sina kollegor? Har du svårt att svara på den frågan kommer inte besökaren att ha det lättare när den är hens tur, var så säker.

Filmaffischen: Ingen vettig butik ställer ut hela sitt lager i skyltfönstret. På samma sätt är det med mässdeltagande. Känner du att allt är lika viktigt ska du börja om på ett nytt papper. Tänk dig att ditt mässdeltagande är en filmaffisch: Vem har huvudrollen? Vem är stjärnan? Våga lyfta fram stjärnan även om det finns många birollsinnehavare i filmen.

Detaljerna: Att vara noga med utförandet är lika viktigt som att ha ett bra koncept. Kompromissar du med detaljerna, kompromissar du med helhetsintrycket. Är du osäker på om en sak håller måttet, är det bättre att lyfta bort den och se till att allt i montern håller samma klass som du vill att kunderna ska tycka om ditt företag. Du kanske tror att ingen ser det medelmåttiga, men den enda du lyckas lura är dig själv. Framgångarna byggs av detaljer. (Och ja, det är ett “r” för mycket i första ordet i det här stycket. Bra – du kan det där med detaljer).

Vasaloppsservice: Alla vet hur viktig servicen är när man går på restaurang. Maten får vara hur god som helst, men fungerar inte servicen blir det bara ett besök. Det vet t ex organisationen kring Vasaloppet som varje år präglas av en smittande trevlighet. Ditt mässdeltagande är också en form av Vasalopp, där alla inblandade ska förstå sin roll och ta sitt ansvar. Se till att din monter bemannas med folk som orkar hela vägen.

Roger Wikström
070-638 93 98
roger.wikstrom@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?