Kunskap/

Konkreta mål förbättrar marknadsbudgeten

2017-03-15

Obama fick det. Samma sak med Clinton. George Bush och Jimmy Carter. Alltså de gråa håren. Jämför gärna bilder strax före de blev valda till president med bilder några år efteråt. En dramatisk skillnad. Förmodligen har det att göra med den omöjliga uppgift som ämbetet innebär. Att försöka lösa den närmast olösliga ekvationen med att gifta ihop behov och budget.

Precis sån är situationen för många som ansvarar för marknadsbudgeten. Alla måsten och allt som man vill, borde och hoppas kunna göra, men det är långt ifrån säkert att siffrorna går igenom den granskning som VD:n/styrelsen/ledningsgruppen sedan gör. I ett nafs stryks mängder av timmar och tusenlappar över med den röda sparpennan, och kvar är alldeles för lite pengar och alldeles för mycket frustration. Det är en bra grogrund för de gråa håren.

Tre tips i budgettider

Självklart finns det tillfällen då budgeten måste bantas. Ett företag måste leva efter sina tillgångar och det finns bara två huvudregler: Antingen öka inkomsterna eller minska utgifterna.

TR jobbar dagligen med att hjälpa företag med att förbättra sin kommunikation och försäljning. Det handlar ofta om att göra budskapet så tydligt och attraktivt som möjligt. I en mördande konkurrens måste budskapen stå ut och nå in. Men detsamma gäller ditt budgetarbete. Så tillåt oss komma med små kommunikativa knep som kan öka chansen att din budget behålls intakt:

1. Skapa överblick

Sammanställ alla planerade aktiviteter, både de egna och de som kommer att krävas av din avdelning under året. Då är det lätt för styrelsen att räkna baklänges. Kanske är det orimligt mycket pengar, men likafullt rimligt med tanke på allt som ska göras.

2. Sätt upp mål

Ingen vettig styrelse säger ja till en stor fluffig marknadsföringspost som varken har styrfart eller mål. Berätta vad pengarna ska användas till och vad resultatet av denna investering kommer att bli. Om det behövs, gör en nollmätning, så du vet utgångsläget. Det gör det så oändligt mycket enklare att påvisa resultaten.

3. Våga överraska

Känns punkt nummer 2 lite nervös är du inte ensam i den känslan. Alldeles för få vågar utmana status quo. De gör ungefär samma bedömningar och besparingar varje år, vilket gör att deras budget sakta men säkert skärs ner till bakbundenhet.

PS: Ronald Reagan då, säger säkert en del. Han hade ju en lika svart hårkalufs år efter år. Ja just det, och få se vad blir det på tyska nu igen?

Roger Wikström
070-638 93 98
roger.wikstrom@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?