Kunskap/

Få besökarna att agera

2017-03-18

Konvertering handlar om att få dina besökare att göra det du faktiskt vill att de ska göra på din hemsida. Det kan handla om att få de att anmäla sig till ditt nyhetsbrev, ladda ner produktblad eller skicka en offertförfrågan. Grunden till att få dina besökare att konvertera är att svara på de fyra frågorna som besökare ställer när de kommer till din sajt:

Har jag kommit till rätt ställe?
Har de vad jag behöver?
Kan jag lita på dem?
Hur kommer jag till avslut?

1. Har jag kommit rätt?

När en besökare landar på er hemsida så har ni bara någon ynka sekund på er att förklara för besökaren att de hamnat rätt så att de inte väljer att lämna hemsidan för att gå vidare till någon annan. Det är väldigt viktigt att ni har tydliga rubriker och bilder som verifierar för besökaren att de hamnat rätt utifrån vad de faktiskt sökt efter. Man ska gärna ha utförlig text om just det ni erbjuder men se till att det första stycket är lättläst och intressant.

2. Har de vad jag behöver?

När besökaren har insett att den hamnat rätt så gäller det att visa att ni har just det de söker efter. Det kan vara bra att ha en sökfunktion så att man lätt kan hitta exakt den produkt eller tjänst som man söker efter, alt att man har väldigt tydliga navigationsknappar för att ta sig vidare.

3. Kan jag lita på sidan?

Studier visar att den absolut vanligaste anledningen till att besökare väljer att lämna en hemsida är att de känner brist på förtroende. Därför är det viktigt att tydligt kunna referera till kundcase eller visa upp samarbetspartners som är trovärdiga för att stärka er egen trovärdighet.

4. Hur kommer jag till avslut?

Om er besökare ställer sig den här frågan vet ni att de känner att de är på rätt ställe, att ni har det de efterfrågar samt att de litar på er. För att få till konverteringen som ni så gärna vill så måste det vara enkelt att anmäla sig till ett nyhetsbrev, ladda ner ett produktblad, slutföra en förfrågan eller genomföra ett köp. Se till att ha tydliga konverteringsknappar så att det är glasklart vart jag skickar en offertförfrågan eller gärna vill lämna mina uppgifter. Detta är något många missar att ha på sina landningssidor. Det kan leda till att besökaren lämnar hemsidan eftersom att de upplever det som jobbigt att klicka sig runt för att hitta exempelvis kontaktuppgifter.

Sofia Stighäll
0910-73 22 00
info@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?