Kunskap/

En miljon nyanser ...

2017-03-22

Mitt och ditt färgseende kan beskrivas som förmågan att tolka ett föremåls reflekterande ljus. Hjärnan bearbetar de färger ögat registrerar och tolkar det som en speciell nyans. De flesta av oss kan skilja på ungefär en miljon olika nyanser. Så egentligen, filmen ”Fyra nyanser av brunt” borde kanske hetat något annat?

Cirka 80 procent av visuell information är relaterat till färger, tätt följt av former och symboler, sedan siffror och slutligen ord. Färg skapar känslor och våra hjärnor är starkt präglade av den kultur den lever i. Vi stannar vid röd gubbe och går vid grön. Så enkelt egentligen, samtidigt svårt att förklara.

För Coca-Cola är färgen enormt viktig. För att inte tala om Löfbergs. Kaffeföretaget har inte bara sin logotyp registrerad som varumärke, utan även den lila färgen.

Att som bank välja rosa som sin signalfärg är nog inte så troligt. Men, när ryska retailbanken Leto Bank gjorde om sin grafiska profil med hjälp varumärkesbyrån The Brand Union blev det en rosa logotyp i syfte att attrahera konsumenter som haft svårt att lita på de etablerade storbankerna. Modigt eller en perfekt tajmad förändring?

Eller ta Biok Laboratory som ett annat exempel – den största tillverkaren av skönhetsprodukter i de baltiska länderna – introducerade en svart tandkräm i en svart förpackning. Den innehöll nämligen bland annat kol för att göra tänderna vita. Vi förknippar nog färgen svart till sport, design och mode än det vi vill rengöra tänderna med.  Men vill vi hitta det lilla extra som gör just vår produkt speciell – så varför inte?

Även om det finns variationer baserade på personliga preferenser så kan man generalisera färgupplevelser enligt följande.

Gult – värme, optimism, energi
Orange – vänlighet, uppmuntran, självförtroende
Rött – spänning, ungdomlighet, intensitet
Lila – visdom, uppfinningsrikedom, kreativitet
Blå – förtroende, styrka, att lita på
Grön – tillväxt, hälsa, livslust
Grå – lugn, balans, renhet
Svart – intelligens, auktoritet, styrka

De är de många bäckarna som skapar förändring och färgen är bara en liten del av ett varumärkesarbete. När så mycket av uppfattningar styrs av färger, borde det vara en del av ett företags kvalitetssäkring att se över sina färger och hur de uppfattas. Från den pulverlackade maskindetaljen, till skylten över ingången, i läsplattan – för att inte tala om företagets marknadsmaterial vars enda uppgift just är att kommunicera rätt saker till rätt målgrupp.

Thomas Holmström
070-295 31 00
thomas.holmstrom@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?