Kunskap/

5 grundläggande tips för sökmotor­optimering

2017-03-20

Att Google sedan många år är Sveriges största köp- och säljkanal är nog känt för de flesta, och att det gäller för såväl företag som jobbar mot privatkunder, B2C, som företag som erbjuder tjänster och produkter till andra företag, B2B. Därför kan sökmotoroptimering vara avgörande för om ni lyckas med försäljningen eller inte.

Här ger vi några grundläggande tips och råd hur ni ska tänka när det gäller sökmotoroptimering.

1. Välj rätt sökord

Börja med att identifiera vilka sökord som era kunder använder när de söker efter era produkter eller tjänster. Det är ett vanligt återkommande misstag att man använder ”branschbegrepp”, som era potentiella kunder inte nödvändigtvis söker på.

Ett bra verktyg att använda är Google keyword planner. Där kan man bland annat söka efter förslag på sökord, se vilka resultat en potentiell sökordslista skulle kunna få och skapa en ny sökordslista genom att lägga samman flera olika sökordslistor. Sökordsplaneraren är ett kostnadsfritt AdWords-verktyg.

2. Skapa landningssidor

Se till att skapa unika landningssidor för respektive produkt eller tjänst som ni erbjuder.

Varje landningssida bör ha några grundläggande delar på plats. Titlar och beskrivningar är det som i huvudsak styr hur sidorna på webbplatsen presenteras i Googles träfflista. Titeln och beskrivningen kan man redigera i källkoden. Titeln bör innehålla cirka 55 tecken inklusive blanksteg. Meta beskrivningen bör ligga på cirka 155 tecken inklusive blanksteg.

3. Använd rubriker

Det är väldigt viktigt att sätta rätt rubriker eftersom det är ett enkelt sätt för Google, och vi som använder sökmotorn, att förstå vad exakt sidan handlar om. Man kallar huvudrubriken en H1, och om man har väldigt mycket information som man vill dela med sig av bör man även se till att ha underrubriker som följaktligen kallas H2, H3 osv. Det sökord som passar för den tjänst eller produkt som presenteras ska finnas med i rubriken. Se också till att skriva en intressant rubrik som är tilltalande.

4. Brödtext, brödtext, brödtext

Brödtexten är en av de viktigaste faktorerna för att få bra synlighet på sökmotorernas träfflistor. Den är viktig för att både besökaren och sökmotorerna ska få en mer ingående förklaring till vad sidan faktiskt handlar om. Textens längd bör anpassas utifrån vad sidan handlar om. Är det en informationssida för ett tjänsteföretag så är det naturligt att textmängden är längre, men är det en kategorisida för ett klädesplagg så kanske den texten inte behöver vara speciellt lång.

Alla texter som ni skriver ska vara unika och texten ska även besvara era besökares frågor och anpassas efter de sökord som er målgrupp använder för att hitta sidan ifråga.

5. Glöm inte bilderna

För att skapa de bästa förutsättningarna för att synas i sökmotorernas bildsök bör ni döpa era bilder med relevanta filnamn. En bild som grafiskt förklarar hur sökmotoroptimering fungerar bör således döpas till ”sökmotoroptimering.jpg”.

Alt-texter ger dig möjlighet i källkoden att beskriva mer utförligt vad en bild handlar om, vilket gör det möjligt att få ännu bättre synlighet i sökmotorernas bildsök.

Sofia Stighäll
0910-73 22 00
info@tr.se

Kontakta oss

Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Vi har kunskap, muskler och nätverk. Vi står också mitt i det digitala. Mitt i det förändrade medialandskap som omfamnar globalisering och onlinemarknadsföring som två självklara delar. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?


Hör av dig

Vår hemmaplan är business-to-business. Vi förstår industriföretagande, köpprocesser och vilka speciella krav de ställer på marknadsföringen. Vi vet hur kommunikation skapar kännedom, bygger värde och ökar din attraktionskraft. Och vi älskar det! Vad kan vi hjälpa dig med?